Phimosis (vernauwing van de voorhuid)

Deze folder geeft u een globaal overzicht van de klachten en de behandeling van een phimosis. Het is goed u te realiseren dat bij het vaststellen van een aandoening de situatie voor iedereen weer anders kan liggen.

Klachten

De medische reden om tot een besnijdenis (circumcisie) te besluiten is phimosis. Dit is een vernauwing van de voorhuid van de penis. Bij deze aandoening kan de voorhuid niet meer over de eikel worden teruggeschoven. Klachten die daardoor kunnen optreden zijn bijvoorbeeld moeilijkheden bij het plassen, pijn tijdens de erectie en geslachtsgemeenschap, een ontsteking rond de eikel en dergelijke. Om geloofsredenen wordt vooral bij kinderen tot een besnijdenis besloten.

De voorbereiding

De ingreep vindt doorgaans plaats op de afdeling dagverpleging/daghospitaal/dagbehandeling. Bij kinderen wordt de ingreep onder algemene verdoving (narcose) uitgevoerd; bij volwassenen kan het gewoonlijk met plaatselijke verdoving. Er worden dan twee injecties aan de basis van de penis gegeven. De gehele penis is daarmee tijdens de ingreep verdoofd.

De operatie houdt in dat de voorhuid losgemaakt wordt van de eikel. Bij een circumcisie wordt zowel het binnen- als het buitenblad van de voorhuid ingekort. Daarna wordt de voorhuid met oplosbare hechtingen vastgemaakt aan de rand van de eikel. Door deze ingreep komt de eikel geheel bloot te liggen. Soms kan de voorhuid met een plastiek verwijd worden. Het voordeel is dat de voorhuid behouden kan blijven, het nadeel dat de vernauwing kan terugkomen. Meestal echter heeft een circumcisie de voorkeur. De ingreep duurt ongeveer een halfuur. Na een tot twee uur raakt de verdoving uitgewerkt en komt het gevoel in de penis weer terug.

Mogelijke complicaties

Geen enkele ingreep is vrij van de kans op complicaties. Zo zijn er ook bij deze operatie de normale risico's op complicaties van een operatie, zoals nabloeding, wondinfectie. Gelukkig komen deze weinig voor. Neemt u contact op met het ziekenhuis wanneer:

• De pijn erger wordt.
  • Er pus of bloed uit de wond komt.
  • De penis steeds dikker wordt.
  • U meer dan 38°C koorts hebt.

Na de ingreep

Het is verstandig om het op de dag van de ingreep wat rustig aan te doen. Enige pijn is te verwachten. Als pijnstillers zijn paracetamol tabletten gebruiken. Deze zijn te koop bij apotheker of drogist. Het plassen kan de eerste keer een branderig gevoel geven. Dit verdwijnt bij doorplassen. Het gaasje dat ter bescherming na de ingreep is aangebracht kan verwijderd worden. Kort na de ingreep ziet de penis er gezwollen en blauw/rood uit. Dit verdwijnt in de loop van de week. Het is het beste om de penis omhoog te leggen, richting navel. Er kan gewoon gedoucht worden, maar het is niet verstandig de eerste week te zwemmen. Op de plaats van de hechtingen ontstaan korstjes, die kunnen gaan schrijnen tevens kan een vieze lucht worden geroken. Dit kan worden verminderd door na het douchen het wondgebied in te smeren met vaseline. Het korter zijn van de voorhuid heeft geen invloed op de seksuele beleving. Als de wond genezen is, na ongeveer 14 dagen, is geslachtsgemeenschap weer mogelijk.

Controle

Bij ontslag uit het ziekenhuis krijgt u een afspraak mee voor poliklinische controle. De hechtingen hoeven niet verwijderd te worden. Ze 'lossen' vanzelf op.